blog

  • First experiences with the 630 nm IR camera

    First experiences with the 630 nm IR camera

    Author: Herbert Bernhard Hecker Ever since I saw some digital colorkey IR shots (blue sky combined with white foliage and white lawn) a few years ago, I've been excited about the idea of trying it myself. And I haven't regretted it for a minute. I'm thrilled with the quality of the conversion including the 630 filter [...]


  • Milky Way in Teide National Park

    Milky Way in Teide National Park

    a contribution by David Behne I recently had my Sony A7s rebuilt with an astro filter at IRreCams. The first chance to test the rebuilt camera came now in summer on Tenerife. In the middle of the island lies the volcanic national park Teide. Although the island is not very big and there are some cities around [...]


  • Ep. 42: darktable 4.0 Review for Infrared Image Processing

    Ep. 42: darktable 4.0 Review for Infrared Image Processing

    The new darktable version 4.0 was released about 4 weeks ago. Of course I give an overview about the new features and changes - especially for IR photography. One thing right away: most of the changes are under the hood and for IR processing almost nothing has changed.


  • Ep. 41: Farb-IR ohne Kanaltausch? – 630 nm

    Ep. 41: Color-IR without channel Swap? - 630 nm

    To get an appealing color infrared with yellow foliage and blue sky a channel swap is usually necessary. With the exception of the InfraBlue filter, obviously this is true, but there may be subjects that simply look better without a channel swap. But when is that the case, and how do you know what works better?


  • Ep. 40: Infrarot Lensflares im Gegenlicht – InfraBlue

    Ep. 40: Infrared Lensflares in Backlight - InfraBlue

    In der Infrarot Fotografie ergeben sich ein paar Probleme und Bildfehler, die man so in der „normalen“ Fotografie gar nicht mehr kennt. Lensflares in Gegenlichtsituationen sind ein Beispiel, weshalb es eher üblich ist die Sonne nicht direkt im Bild zu haben. Dennoch kann es manchmal lohnend sein, es eben doch zu tun und die entstehenden…


  • Infrared Workshops 2022

    Infrared Workshops 2022

    Ich habe lange gezögert und gewartet, doch nun scheint die Corona Situation sich zu entspannen und ich halte die Workshops im Juli für ausreichend sicher planbar. Sowohl im Norden als auch im Süden Deutschlands gibt es Termine, die ab sofort buchbar sind. Die Workshops richten sich an Einsteiger und Fortgeschrittene in der Infrarotfotografie, grundlegende fotografische…


  • Ep. 39: Review of darktable 3.8 for Infrared Image Editing

    Ep. 39: Review of darktable 3.8 for Infrared Image Editing

    Die neue darktable Version 3.8 ist veröffentlicht und natürlich schauen wir uns die Neuerungen wieder aus Sicht der Infrarot Nachbearbeitung an. Grundsätzlich bietet auch diese Version sehr viele Verbesserungen und einige sehr spannende neue Module. Ich bespreche nicht alle Neuerungen sondern nur die für die IR Fotografie relevant sind. Alle Details und Features erklärt gibt…


  • Infrared in Portrait, Street and Architecture Photography

    Infrared in Portrait, Street and Architecture Photography

    I experimented with infrared films (ORWO, later Konica) back in the days of analogue negative film. Certain experiences from that time, for example the angle of sunlight to the desired effect, are still valid today. For me, only the use in black and white photography is interesting, for which I have tried out several cameras.


  • Calendar Wild Rügen 2022

    Calendar Wild Rügen 2022

    Der Kalender „Wildes Rügen 2022“ zeigt die Natur der größten Insel Deutschlands in ganz besonderem Licht. Von der Kreideküste an der Ostsee, über die Wiesen und Wälder der zentralen Insel hin zu den besonderen Naturräumen an der Boddenküste führt der Kalender durch das Jahr. Auf 12 abwechslungsreichen Kalenderblättern sind besondere Naturräume, Naturschauspiele und kleine Details…


  • Ep. 38: Lübeck in Infrared: BW using only red channel

    Ep. 38: Lübeck in Infrared: BW using only red channel

    Normalerweise ist auch für ein Schwarz-Weiß Infrarot Bild ein guter Weißabgleich nötig. Allerdings wird dadurch auch immer Rauschen ins Bild eingeführt. Mit älteren Kameras, die recht anfällig für Bildrauschen sind, gibt es aber einen kleinen Trick. Man kann nur einen Farbkanal des Bildes benutzen um ein SW Bild zu kreieren. Natürlich bietet sich der Rotkanal…


en_USEN